REVIEWS

  • The absolute sound, Stephen Estep

    12.01.2024

    ”Trio Mediæval cemented their reputation as engaging interpreters of early music with the eight albums they made for ECM; this is their second for 2L. With their impeccable timing, elegant phrasing, and clear yet ethereal tones, they now illuminate music that sat in silence for 400 years.”

  • Ballade, Arvid Skancke-Knutsen

    05.01.2024

    The music video for David Lang’s piece “i want to live” is featured on Ballade’s list of Best videos of 2023.

  • BBC Classical Music, Sarah Urwin Jones

    08.08.2023

    “Here, the all-female Norwegian singers of Trio Mediaeval here transcribe selected works, and intersperse them with improvised interludes on the organetto (a wearable, hand-blown organ with a single, small keyboard and row of pipes) alongside two newly commissioned works, to create an effective ‘Lady Mass’.”

  • Vårt Land, Olav Egil Aune

    17.06.2023

    “Om musikk kunne være flammer, er det slik det høres ut. Det blafrer og lyser opp. Riktignok - ja i det stille.”

  • Ballade, Ola Nordal

    07.06.2023

    “Det er perfekt balanse mellom rom og stemme. Dynamiske nyanser formidles perfekt. Og siden produksjonen skal være perfekt, har også selve framføringen blitt gjort perfekt, ned til minste detalj. Jeg burde kanskje funnet på flere adjektiver for å beskrive det de gjør, men jeg kommer rett og slett ikke på noe annet enn «perfekt» som dekkende. “

  • Musikkkmagasinet, Magnus Andersson

    19.05.2023

    “På platen hører vi også nyskrevet musikk av norske Marianne Reidarsdatter Eriksen (1971-) samt amerikanske David Lang (1957-).Selv om stemningen fra middelalderen er tatt vare på, utfordrer samtidskomponistene Trio Mediæval til å holde dissonanser noe lenger, og ikke minst til å laget et avansert spill mellom innsatser og stemmer som er noe annet enn middelalderens samklang.”

  • Classical Voice, Linda Hirsch

    25.04.2023

    “What every work on the program had in common was the immaculate singing of Anna Maria Friman, Linn Andrea Fuglseth, and Jorunn Lovise Husan. The three sing with astonishing clarity and focus, with little vibrato but rich tone, and always with perfect tuning. They blend seamlessly, yet their voices are distinctive enough that it’s easy to hear individual vocal lines and how they relate.”

  • Stereophile, Jason Victor Serinus

    01.10.21

    "No collection of facts can convey the mesmerizing beauty of this recording. Each performance is imbued with an indelible purity that evokes memories of women’s quartet Anonymous 4 but in far better sound. The instrumental soloists uncannily enter unobtrusively, almost as a fourth voice, producing counterpoint that stirs the soul. Many selections convey the nature of the Norwegian landscape; all provide solace and warmth amidst the tundra. Auditioned in silence, Solacium conveys the divine nature of existence with transporting purity."

  • Klassekampen, Egil Baumann

    03.09.2021

    Omtale av Solacium i Klassekampen

    “En stemning som etablerer et inntrykk av at her møter vi musikk der lytterens uro skal stilne. Solace betyr vel trøst. Det heter da også på hjemmesiden til Lindberg at disse sangene er «like gamle som tiden selv og like ferske som morgendagen.» Nærmere det tidløse kommer vi knapt”

  • Musikkritikk.no, Magnus Andersson

    28.06.21

    “Lindberg gir sangerne mulighet til å bære seg selv med denne lydproduksjonen. De gjør det gjennom alltid sylskarpe innsatser, gjerne ved å sette en ren samklang uten tempererte svingninger, ved lekre ornamenter uansett om de er hentet fra folkemusikken eller tidligmusikkens verden, avfraseringer og andre retningsgivende bøyninger av musikkens flyt, og ikke minst gjennom en skjønnklang som kommer rett fra deres egne røster.”

  • Dagsavisen, Geir Rakvaag

    19.06.21

    “Sist vi meldte om nytt fra Trio Mediæval var med «Memorabilia» for et år siden, da sammen med Mats Eilertsen Trio. Bassisten Eilertsen er med på noen spor her også, det er også saksofonisten Trygve Seim. Begge tar musikken i nye retninger der de dukker opp, men først og fremst er det stemmene til Linn Andrea Fuglseth, Anna Maria Friman og Jorunn Lovise Husan som gir albumet sin sterke identitet. Trio Mediæval har en snart 25 år lang historie med å la stemmene sine tale for seg.”

  • Jazz Views, Nick Lea

    01.03.2017

    "Careful and repeated listening will continue reveal further delights and appreciation of the sheer scope of the music presented from the subtly arranged and controlled dynamic range of the 'Brureslått' to the incredibly beautiful 'St Sunniva Hymn - Eterna Christi munera'; and the playful ryhtmic impetus created on 'Du är den första'.”

  • All About Jazz, Henning Bolte

    01.03.2017

    "Impressive from the first moment of listening is the strength, calmness and concentration this originally monophonic music exudes."

  • New Zealand Herald, William Dart

    04.25.2017

    "The three women of the Norwegian Trio Mediaeval can look back proudly over 20 years of uncovering the often mysterious and mystical music written centuries before the cantatas of Bach or the masses of Palestrina." “Rating: 5/5”

  • Klassekampen, Kjetil Bjørgan

    03.13.2017

    Omtale av Rimur i Klassekampen

    "Det er vakkert, det er fortellende, det er inderlig." "Resultatet er praktfullt."

  • Bristol 24/7, Tony Benjamin

    03.13.2017

    "By the end of this segue it was evident that these were sounds of exceptional beauty, the three Nordic voices crisp and clear as fresh snow in the morning yet each with a distinct character, the modulated tone of the trumpet a fourth voice, warmer by contrast."

  • Trio Mediaeval - Readings, Phil Richards

    01.05.2011

    “On their fifth release on ECM New Series, and their first in four years, Oslo's Trio Mediaeval have chosen a work from the thirteenth century, a reconstruction of a votive Mass to the Virgin Mary, based on manuscripts and fragments originating in an English Benedictine Abbey. The original manuscripts were missing a Credo and a Benedicamus Domino, so the trio invited English composer Gavin Bryars to compose the appropriate settings, which sit very well with the mediaeval originals. This is a stunningly beautiful performance from this brilliant trio.”

  • Washington Post, Anne Midgette

    04.22.2011

    "This performance is an act of recontextualization, as Anna Maria Friman, the group's Swedish soprano, points out in the CD's brief liner notes. Offering a spirituality stripped of most of its specific religious associations (the Latin texts are even printed in the booklet without translation), the album lightly raises the question of how to honor women in an entirely different society."